Monday 28 January 2013

28.01.2013 - Kubur MONA AFFENDI dipuja

Kubur MONA AFFENDI dipuja....
Korang mesti penah dengarkan....
Kes Mona Affendi nie kan....

penuh depan surat khabar...
gambar Mona Affendi...
teringat kes lama die membunuh....
aduiihhhh.......

Nak berita penuh...jom baca nie.....


Kajang: “Ada yang sanggup beri saya wang RM500 hingga RM600 semata-mata nak tahu yang mana satu kubur Mona Fandey. Nak ‘menurun’ nombor ekorlah tu,” kata penggali kubur Tanah Perkuburan Islam Sungai Kantan, di sini, Azizi Jamil, 49.
Menceritakan pengalamannya, Azizi berkata, selama 13 tahun bekerja di tanah perkuburan itu, dia bertemu pelbagai jenis orang, terutama yang ingin melakukan perbuatan syirik iaitu ‘menurun’ nombor ekor di kubur Mona.

Begitupun, katanya, dia tidak pernah menunjukkan kubur wanita berkenaan jika tidak tahu dengan jelas latar belakang mereka atau bukan saudara Mona.
“Selalunya mereka datang jam 8 atau 9 pagi dan bertanya kubur Mona. Namun saya tak beritahu kedudukannya selagi mereka tidak berterus-terang mengenai tujuan atau siapa mereka.

“Apabila disoal sedemikian, mereka tergagap-gagap untuk menjawab. Lantas saya minta mereka pulang dan tidak memberitahu di mana kubur pasangan berkenaan, kecuali kepada waris mereka,” katanya.

Azizi berkata, kegiatan syirik itu bermula sejak tempoh 40 hari pengebumian Mona pada 2001 dan hingga ke hari ini masih ada yang datang bagi tujuan sama.
Katanya, baru-baru ini seseorang datang ke situ dan mengaku keluarga terdekat Mona serta mendakwa dirinya bomoh.

“Bila saya tanya mengenai Mona, dia seakan-akan cukup mengenali wanita berkenaan, dia juga kata dia bomoh dan ada hajat nak melawat kubur Mona.
“Ada sekali saya perhatikan dia memasukkan sesuatu ke kubur Mona, lepas tu sebelah malam dia ambil semula. Susah jika hal ini berlaku, tapi saya hanya penggali kubur di sini, apa saya boleh buat untuk halang mereka,” katanya sambil memberitahu, kali terakhir individu berkenaan berkunjung ke kubu Mona hujung tahun lalu.

Bagaimanapun, katanya, setiap bulan, kira-kira dua hingga tiga kali dia pasti didatangi individu tidak dikenali untuk bertanyakan kubur Mona, dan ada yang tanpa segan silu berterus-terang mahu menurun nombor ekor di situ.

“Terakhir pada bulan lalu, seorang lelaki mengaku dia adik angkat Mona dan ingin menziarahi kuburnya. Dia sanggup menemui saya setiap hari, belanja saya rokok dan minum.

“Kerana bosan melayan kerenah lelaki itu, saya tipu dia dan tunjukkan kubur lama. Keesokannya saya ternampak kesan tanah baru digali, lilin, juga kertas yang tertulis angka kosong hingga sembilan berdekatan kubur palsu itu,” katanya.

Menurut Azizi, bukan saja kubur Mona menjadi pilihan perbuatan berdosa, malah ada individu sanggup menggunakan tanah kubur orang lain untuk melakukan perbuatan syirik seperti menanam gambar perempuan bersama jarum di pusara berdekatan.

Dia kecewa ada individu tidak bertanggungjawab cuba melakukan perkara itu, lebih-lebih lagi di tanah perkuburan, dan yang pasti ia akan mendatangkan aib kepada keluarga si mati.

Menurut Azizi, ahli keluarga Mona menziarahi pusaranya sekurang-kurangnya dua kali setiap bulan.

Sementara itu, tinjauan Metro Ahad mendapati kubur berkenaan ditanda dengan objek tertentu, dipercayai dilakukan ahli keluarganya, bagi memudahkan mereka melawat.


No comments:

Post a Comment